PENGENALAN
NILAM (Nadi Ilmu Amalan Membaca)
merupakan penggabungan atau adunan semua aktiviti galakan membaca yang pernah
dijalankan di sekolah dengan memberi pengiktirafan yang sesuai. Merupakan satu
pendekatan untuk mengatasi masalah-masalah yang menghalang penyuburan tabiat
membaca di kalangan warga sekolah. Pelaksanaan
program ini meliputi penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun dan
markah dikumpulkan secara kumulatif sehinggalah mereka tamat persekolahan.
Program
ini ialah satu usaha Kementerian Pelajaran Malaysia dengan matlamat untuk
membina tabiat membaca di kalangan murid. Bahagian Teknologi Pendidikan ialah
urus setia di Kementerian Pelajaran yang ditugaskan untuk menyelaras program
ini.Program ini telah mula dilaksanakan dengan Tahun Satu di sekolah rendah dan
Tingkatan Satu atau Peralihan di sekolah menengah dengan rasminya pada 1999,
melalui Surat Pekeliling Ikhtisas Kementerian Pelajaran Malaysia Bil.13/1998:
Program Membina Tabiat Membaca bertarikh 22 Mei 1998.
Budaya suka membaca dalam kalangan pelajar
peringkat sekolah ini kurang memuaskan. Sehubungan itu, pihak sekolah dan Pusat Sumber Sekolah
(PSS) telah merancang pada setiap tahun beberapa aktiviti yang sesuai dengan
tahap pelajar di sekolah ini.
MATLAMAT
Membina tabiat membaca yang
berkekalan di kalangan pelajar.
OBJEKTIF
i.
Menjadikan pelajar suka membaca.
ii.
menarik minat lebih ramai pelajar menyertai pelbagai
aktiviti galakan membaca
iii.
melahirkan pelajar yang cintakan ilmu.
iv.
Menggalakkan sekolah terus menjana idea kreatif dan
inovatif bagi menyemai tabiat membaca
KOMPONEN
i. Membaca
dan merekod bahan bacaan
ii. Mengesahkan
rekod dan mengumpul data
iii. Memberi
Pengiktirafan dan Ganjaran
TAHAP
PENCAPAIAN NILAM
1. Tahap Jauhari
Murid pada peringkat ini wajib membaca
banyak buku apabila mereka mula belajar di Tingkatan Satu atau Peralihan.
Mereka perlu berusaha untuk mencapai tahap pembacaan seperti berikut:
Jumlah Buku
|
Pengiktirafan
|
72 - 143
|
Gangsa
|
144 - 215
|
Perak
|
216 - 287
|
Emas
|
288 ke atas
|
NILAM
|
2. Tahap Rakan Pembaca
Tahap RAKAN PEMBACA (RP) mengutamakan
aspek kepimpinan dalam aktiviti membaca. Setelah membaca sejumlah 100 buah buku
murid layak memasuki tahap RP.
Jumlah markah
aktiviti
|
Pengiktirafan
|
100 – 199
|
Gangsa
|
200– 299
|
Perak
|
300 – 399
|
Emas
|
400 ke atas
|
NILAM
|
PENCAPAIAN NILAM
- TAHUN 2010
Tiada ulasan:
Catat Ulasan